25 maart 2019

Getuigenis Zahra Al Ghrairi 20 02 2019


Ria: Welkom en dank Zahra om  hier vanavond te komen vertellen waarom en hoe je naar België gekomen bent.
Wil je je even voorstellen.
Zahra: Mijn naam is Zahra Al Ghrairi. Ik ben geboren in Bagdad Irak in 1997. Ik ben naar België gevlucht om te ontsnappen aan 2 oorlogen: de oorlog van Irak en van Syrië. Noor en Bryan zijn mijn 2 zoontjes. Nu woon ik in Veltem.
Ria: Je vertelde me dat je geboren bent in Irak en daar tot je 9de jaar woonde. Wat is er toen gebeurd?
Zahra: In 2006 was het oorlog in Bagdad. Er waren veel doden in de stad. Ik en mijn oudste broer stonden op een lijst om vermoord te worden. Ik weet niet waarom , ik was toen 9 jaar oud en voelde dat ik ging sterven.
Ria: Wat hebben je ouders dan beslist te doen?
Zahra: Ik ben dan met mijn ouders gevlucht naar Syrië. We bleven daar tot mijn 13 jaar. Ik ging naar school tot 13 jaar. Maar in  2011 brak de oorlog uit in Syrië.  We verbleven toen in Sahnaya dicht bij Daraya.
In 2012 zijn we terug naar Irak gevlucht. Mijn ouders zegden: ‘als we moeten sterven dan willen we in ons land sterven’.
Ria: Zijn jullie toen terug naar Bagdad gegaan?
Zahra: Naar Bagdad konden we niet terug. We zijn met de bus naar Diala gegaan. Van 2012 tot 2015 bleven we daar. Ik kon naar school gaan maar ben dan getrouwd. Ik verloor mijn eerste kindje door de stress. IS was toen in Diala. Ik hoorde veel mensen huilen en schreeuwen alle dagen.
Ria: En toen besloten jullie opnieuw om te vluchten. Waar naartoe?
Zahra: In 2015 zijn we gevlucht naar Turkije met de bus. We waren 3 dagen onderweg door Koerdisch gebied. De weg van Diala tot de laatste stad van Irak is door Koerdisch gebied. Kerkouk in het Noorden van Irak was heel gevaarlijk, want IS was daar. We hadden geluk, want ze zagen ons niet. Anders waren we vermoord geweest.  Mijn oudste zoontje was toen 1 jaar oud en ik was opnieuw zwanger. We besloten om naar Turkije te gaan want daar was familie. Het was in Samson aan de Zwarte Zee.
Ria: Konden jullie in Turkije blijven? Of namen jullie een andere beslissing?
Zahra: Mijn man is alleen naar België gekomen toen, en ik zou dan volgen.
Op legale wijze zou dat 2 jaar duren vooraleer ik in België zou zijn. Dat was te lang want ik was zwanger. Ik ben dan met mensensmokkelaars naar het Griekse eiland Samos gereisd. Vandaar naar Macedonië, Servië, Hongarije, Oostenrijk, Duitsland en dan België¨.
Ria:  toch wel een moeilijke beslissing om alleen met een jong kindje en zwanger zo ver te reizen naar een ver land met heel veel hindernissen. Hoe is die reis verlopen?
Zahra: De reis over zee was heel moeilijk. We zaten in een bootje met 40 mensen. De motor viel altijd stil. Normaal duurt de overtocht 1,5 uur. Nu was het 5 uur. Ik was bang.
In Samos moesten we 3 dagen wachten langs de weg. Een groter schip zou ons komen ophalen om naar Athene te varen. Plaatselijke mensen brachten ons eten, pampers en zo. Ik had mijn dikke jas rond Noor, mijn zoontje, gedaan. Ik bleef 3 dagen wakker want we wisten niet wanneer die grote boot ging komen.
In Macedonië werd mijn geld gestolen. Ik ben toen 2 dagen zonder eten geweest tot mijn ouders geld hebben opgestuurd en toen kon ik verder.
Ria: Je vertelde me dat je meermaals moest vluchten voor de politie onderweg. Wat is er gebeurd toen je aankwam in Hongarije?
Zahra: In Hongarije probeerde ik met de trein naar België te komen. Maar er was politie in het station. Ik ben dan terug buiten gevlucht. Noor kon nog niet lopen, dus moest ik hem altijd dragen. Een buggy kon niet, want dikwijls moesten we vluchten door de velden. Van Hongarije tot Oostenrijk ben ik met een auto meegegaan; dat kostte 300 euro per persoon. We waren 2 uur onderweg met 5 mensen in de auto. In Wenen kon ik de trein nemen tot in België. Gelukkig sprak ik wat Engels. Ik vertaalde soms voor de andere vluchtelingen. 
Ria: En toen kwam je aan in België. Ben je hier goed opgevangen?
Zahra: Het Commissariaat in Brussel verwees me door naar Herent. Ik ben hier goed opgevangen. Na 1 jaar en 8 maanden kreeg ik mijn paspoort en wist ik dat ik in België mocht blijven.
Ria: Was het moeilijk voor jou Zahra om je hier aan te passen in België, een land met een andere taal en andere gebruiken?
Zahra: De taal leren hier was niets tegenover de oorlog en het vluchten. Als iemand dit heeft meegemaakt, dan is al de rest niets meer.
Ria: Je was zwanger toen je aankwam in België, kort daarna ben je bevallen. Wat kan je ons hierover vertellen?
Zahra: Ik ben bevallen van mijn tweede zoontje in het ziekenhuis in Leuven. En ben er maar 1 dag gebleven omdat ik zoveel energie voelde dat ik er weg wou.
Daarna ben ik naar school gegaan om eerst Nederlands te leren en heb daar ook vrienden gemaakt.
Ik heb ook ondertussen het diploma van kapster en wil nog wel bijstuderen voor make-up.
En nu ben ik werk aan het zoeken.
Ria: Tot slot, beste Zahra, wil ik je nog vragen wat je wenst voor de toekomst? Voor jouw toekomst, voor de toekomst van je zoontjes en familie?
Zahra: Ik wens vrede voor iedereen in alle landen. Ik denk ook veel aan alle mensen die in moeilijke situaties leven.